
Zwiększanie wydajności jest domeną nie tylko skupioną na podwyższaniu taktowania zegarów, możliwe jest to również po przez obniżenie napięcia.
W komputerach przenośnych często występuje problem z zbyt wysoką temperaturą, co może powodować problemy z throttlingiem. Jest to zabezpieczenie które polega na zrzuceniu taktowania w celu obniżenia nadmiernej temperatury. Aby zminimalizować to zjawisko warto zainteresować się undervoltingiem. Jest to proces skupiony na zmniejszeniu napięcia na rdzeniu, dzięki czemu procesor wydziela mniej ciepła przy tym samym taktowaniu. Co może pomóc w utrzymaniu wyższych zegarów w trybie Turbo Boost lub Precision Boost, a także może wyeliminować zjawisko throttlingu.UV (undervolting) jest możliwy nawet w przypadku procesorów z zablokowanym mnożnikiem, operację tą można wykonać z poziomu BIOSu lub specjalnego oprogramowania np.Intel XTU. Dodatkowo UV może minimalnie wydłużyć czas pracy na baterii oraz delikatnie poprawić kulturę pracy jednostki.
Overclocking potocznie zwany też podkręcaniem, polega na zwiększeniu taktowania. Przetaktowanie ma zastosowanie nie tylko w przypadku procesora, lecz także kart graficznych czy pamięci RAM. Dzięki czemu można zyskać większą wydajność. Warto zaznaczyć że każdy rdzeń czy pamięć ma swoje limity, dlatego też jego potencjał jest zależny od indywidualnych możliwości jednostki. Aby nie było tak „różowo” należy wspomnieć też o efektach ubocznych podkręcania a mianowicie zwiększoną ilością ciepła wydzielanego przez jednostkę. Dlatego do takich jednostek warto zastosować lepsze chłodzenie. Kolejnym minusem jest z reguły większe zapotrzebowanie na prąd, co wiąże się z większym obciążeniem sekcji zasilania znajdującej się na płycie głównej. Warto zaznaczyć że nie każda płyta główna zapewnia odpowiednie warunki do podkręcania.
Postanowiłem sprawdzić jak UV oraz OC wpłynie na wydajność mojego laptopa.
W tym celu wydzieliłem kilka konfiguracji które przedstawiam poniżej:
Konfiguracja: | Procesor: | Karta graficzna: | Karta graficzna: | RAM: |
---|---|---|---|---|
Stock | i5-4200m | Intel HD 4600 | NVIDIA GeForce GT 755M | 4GB 1600Mhz |
Repasting | i5-4200m | Intel HD 4600 | NVIDIA GeForce GT 755M | 4GB 1600Mhz |
UV CPU | i5-4200m | Intel HD 4600 | NVIDIA GeForce GT 755M | 4GB 1600Mhz |
SLI | i5-4200m | 2x NVIDIA GeForce GT 755M | 4GB 1600Mhz | |
SLI + RAM | i5-4200m | 2x NVIDIA GeForce GT 755M | 4GB + 8 GB 1600Mhz | |
OC GPU | i5-4200m | 2x NVIDIA GeForce GT 755M | 4GB + 8 GB 1600Mhz |
UWAGA:Podkręceniu uległy tylko i wyłącznie karty graficzne, z racji tego iż procesor posiada zablokowany mnożnik.
Tabela zawiera wyniki benchmarków w określonych konfiguracjach ze zestawienia powyżej:
Benchmark: | 3DMARK - Fire Strike 1.1 | Cinebench - R15 | |
---|---|---|---|
1# | 2054 | 298 | Stock |
2# | 2053 | 299 | Repasting |
3# | 2058 | 298 | UV CPU |
4# | 3501 | 297 | SLI |
5# | 3501 | 296 | SLI + RAM |
6# | 3765 | 297 | OC GPU |
Jak widać w odnośnikach przedstawiających wynik 3DMarka, karty graficzne miały podbite taktowanie rdzenia o 130 MHz (co jest niemalże limitem) oraz pamięci o 80 MHz (dalsze zwiększanie taktowania pamięci nie wpływało na wynik). Co ciekawe obniżenie napięcia na procesorze nie spowodowało zwiększeniu się wydajności, podyktowane to było brakiem problemu z throttlingiem.